Vastgoedbeheer is het beheer van alle processen die inherent zijn aan de verhuur van een onroerend goed. Van het proces van het beheer van de huurportefeuille, de verdeling van de betalingsbewijzen aan de huurders, de strategische planning, enzovoort.
Net als de verkoop van een onroerend goed, hoeft huren geen uniek proces te zijn (en zou het ook niet moeten zijn). Het huren van een woning hoeft niet het einde te betekenen van de relatie tussen verhuurder en makelaar.
En daarom is het beheerbedrijf een fundamenteel onderdeel van het onderhouden van deze oprechte relatie. Van het bijstaan van de eigenaar van het onroerend goed, met contracten, inspecties, documentatie, garanties tot uitzettingsprocedures en het herstellen van alledaagse problemen.
Administratiekosten voor onroerend goed
Zeker, indien de makelaar het werk van het beheer en de handhaving van het huurcontract verricht, is het noodzakelijk dat hij daarvoor een vergoeding ontvangt. Maar hoeveel moet er betaald worden?
Er zijn twee belangrijke beheerskosten voor onroerend goed.
De eerste vergoeding heeft alleen betrekking op de bemiddeling van het onroerend goed. Met andere woorden, wanneer de eigenaar van een onroerend goed gebruik maakt van de diensten van een makelaarskantoor om het onroerend goed te adverteren en te verhuren. Echter, zonder administratieve verantwoordelijkheid hiervoor.
Indien de eigenaar het makelaarskantoor om iets vraagt dat extra kosten met zich meebrengt, zoals reparaties of renovatie van het onroerend goed, wordt de waarde van deze dienst berekend en opgenomen in de administratiekosten.
En ten tweede zijn er de administratiekosten voor het huren van een woning. Dit is een maandelijkse vergoeding die aan de makelaar wordt betaald.
Dit verschilt van situatie tot situatie en moet worden overeengekomen tussen de verhuurder en de onderneming die het onroerend goed beheert. Met andere woorden, het percentage stijgt naarmate ook het werk van de beheerder toeneemt.
Waarom werken met property management
Werken met onroerend goed beheer impliceert voortdurende aandacht. Voornamelijk als het gaat om problemen oplossen. Het is juist om die reden dat de eigenaars dit werk aan het vastgoedbedrijf toevertrouwen.
Zeker, het hebben van een goede prestatie van jouw makelaarskantoor op dit gebied zal een enorme waarde genereren voor de klant. Het inschakelen van een makelaarskantoor voor het beheer van onroerend goed kan je dus, naast professionele stabiliteit, een snelle toename van jouw cliënteel mogelijk maken.
Uiteraard mag niet uit het oog worden verloren dat je met een goede dienstverlening jouw klanten trouw maakt, waardoor de cyclus van contracten en bijgevolg de recurrente inkomsten van de vastgoedonderneming toenemen. Dit is essentieel, want je wint in hoeveelheid.
Een ander groot voordeel van het werken met property management is ten slotte de mogelijkheid tot verkoop. Bijvoorbeeld:
Je werkt al 2 jaar of zo met een huisbaas. En je hebt goed werk verricht met het beheren van zijn huur. Dan, op een bepaald moment, denkt deze eigenaar erover om het eigendom te verkopen. Het ligt voor de hand dat de makelaar de eerste zal zijn die wordt benaderd om deze verkoop te doen. En met deze onderhandeling zijn jouw kansen op het verkrijgen van een aanzienlijke winst groter.
Vastgoedbeheer: de belangrijkste stappen
Er is een methodologie en een proces betrokken bij het beheer van onroerend goed, maar wij hebben in enkele stappen de fundamentele stappen kunnen scheiden, zodat je van jouw onroerend goed bedrijf een succesvolle beheerder kunt maken.
Stap 1 – Commercieel
In deze eerste stap wordt uitsluitend commerciële informatie geconcentreerd. Bijvoorbeeld:
- Vastleggen van panden te huur;
- Bekendmaking van te verhuren eigendommen;
- Klantendienst trechter;
- Opstellen van het huurcontract;
- Ondertekening van het contract en inspectie.
Stap 2 – Beheer van eigendom contracten
Zodra het huurcontract is ondertekend, begint jouw werk als makelaar in onroerend goed beheer. Bijvoorbeeld:
- Uitreiken van rekeningen en kwitanties;
- Inning van de huur;
- Controle van de kosten voor de huur (water, elektriciteit, flat enzovoort);
- Overdracht van huur aan de verhuurder;
- Afgifte van bewijs van betaling;
- Aanpassing van de huurprijzen.
Stap 3 – Beëindiging van de huurovereenkomst
- Berekening van beëindiging;
- Documentatie;
- Voorwaarden en onderhandelingen voor het vertrek van de huurders.
Kortom, de vastgoedbeheerder is verantwoordelijk voor het bemiddelen van de relatie tussen verhuurder en huurder. Met als doel deze communicatie comfortabeler en transparanter te maken.
Het biedt ook een leidraad voor de bovengenoemde kwesties en voorkomt miscommunicatie tussen de betrokken partijen.